STATEMENT

Digital Shamanism / デジタル・シャーマニズム

While the realm of alchemy and belief appears to be conflicting with that of science and technology, considering the common disposition of assuming and suggesting “something that is not here,” I proposes that both might in fact be very closely related, mutually compatible fields.

Based on this idea, I create a series of works that attempt to blend Japanese folk beliefs, religions with technology.
some project was conceived with the aim to propose new forms of prayer and entombment in this age of advanced science and technology, and in the other project I re-design Japanese traditional visiting deity.

I wants with my project to create an emotional relationship between machines and human beings, in the belief that new technologies should take into consideration human desires, emotions, and sensations.

-Etsuko Ichihara

魔術や信仰、科学やテクノロジー。この両者は一見相反するもののように見えて、どちらも「ここにはない何か」を現前させたり、そう感じさせたりする性質において、じつは極めて親和性が高く、近い場所にいる。
その信念のもと、私は日本の民間信仰や宗教とテクノロジーを融合させる一連の作品を作り始めた。あるプロジェクトでは科学技術の発達した現代の新しい祈りの形、葬り方の形を提案し、あるプロジェクトでは日本の伝統的な来訪神をリデザインした。
私は自分の作品が、機械と人間のエモーショナルな関係を構築することを願う。

-市原えつこ

Award Reason of Japan Media Arts Festival / 文化庁メディア芸術祭・贈賞理由

http://archive.j-mediaarts.jp/en/festival/2017/entertainment/works/20e_Digital_Shaman_Project/

This work is not about seeking novelty that exploits the superiority of cutting-edge technology, but about using technology as a means of giving form to a certain theme or concept. In contrast with trendsetting media that stimulate the brain with new pleasure-inducing visuals and may even enslave the body via the sense of sight, ICHIHARA seeks to arouse intrinsic human desires, emotions and sensations through the magical use of digital technology, drawing as close as she can to the physical body as representative of life at its most raw. One might describe this as an attempt to liberate the bodies and minds of human beings from the thrall of the time we call “the present.” This endeavor, which generates a number of “stories” from individual memories and references them to the life-specific function known as death, is to be valued more for this concept than for its degree of perfection as a creative work. It reminds us that however far technology may evolve, human beings are creatures who always crave a “story” to help them deal with reality.

-KUDO Takeshi

最先端技術の優位性に依拠した「目新しさ」の追求ではなく、あるテーマ、コンセプトの具現化のためのメディウムとしてテクノロジーを用いること。斬新なビジュアルによって脳に刺激、快楽を与え、ある時は視覚を通して身体までをも拘束していく先端メディア表現の多くと比較すると、市原は生々しい「生」の象徴たる身体にどこまでも寄り添い、デジタル技術を魔術的、呪術的に用いることで人間の本質的な欲望、そして感情や感覚を呼び覚まそうとしていく。それは「現代」という時代に縛られた人間の身体と意識を解放する試みとも言えよう。死という生命固有の機能に個々の記憶を参照させ、いくつもの「物語」を生み出していく本作は「作品」としての完成度よりも、そのコンセプトに価値がある。テクノロジーがいくら進化しても、人間はつねに物語を欲し、物語によって現実に対応していく存在であることを改めて認識させてくれる作品である。

-工藤 健志